Direktlänk till inlägg 24 februari 2008

Världens bästa söndags-Boogie!

Av Maria - 24 februari 2008 19:02

Boogie fick jobba dubbla pass i dag. På förmiddagen terränghoppning med Ebba på hinder som tjejerna dragit ihop när de rastade hundar igår. Enligt Ebba tyckte Boogie att det var väldigt kul!

Jag kom inte ut förrän efter lunch eftersom mannen och jag ägnade vår barnfria förmiddag åt att göra ekonomiska kalkyler inför bilbyten och inköp av hästsläp.  (Romantiskt värre!)

Boogie började eftermiddagen med mig genom att komma perfekt på inkallning så jag inte ens behövde kliva in i leran. Sedan fortsatte hon att visa sig från sin mest samarbetsvilliga sida i stallet när jag trixade för att få av alla numera onödiga och nedslitna broddar. Eftersom Boogie snällt kan lägga upp hoven i mitt knä, och hålla den stilla där i evigheter, kan jag använda båda händerna. Så himla praktiskt.

Jag slängde ut lite bommar och koner för att "traila", och allt gick så bra! Jag fick massor med fina, enkla galoppfattningar i båda varven, galoppbommar gick som en dans och jag fick t o m lite kläm på att backa i vinkel som varit så svårt. Det sistnämnda löste sig till det bättre när jag ändrade min skänkelposition och liksom höll om henne lite. Sidepass blev lite sisådär, beroende på min oförmåga att placera min vikt rätt - i tid.

Men jag gjorde flera galoppfattningar från stillastående som kändes kalas!

När jag rider själv så här använder jag mycket mera belöningar än när jag rider lektion. Det brukar kännas lite ryckigt och stötigt att avbryta för belöning, men idag kändes det inte så svårt att hitta centreringen igen efteråt. KUUUUL!!!!!

 
 
Anna H

Anna H

25 februari 2008 23:46

Hur gör du när du vill träna både hundar och häst från hästryggen? Använder du muntliga betingade förstärkare som gäller för just den individen, eller kanske något annat?

http://web.telia.com/~u25803499

 
Ingen bild

Maria Y

27 februari 2008 15:07

Jag har samma muntliga förstärkare till alla
"Brrraaaaa!" Skulle få urursel timing om jag skulle behöva kryssa mellan individuella, jag som ständigt blandar ihop ungarnas namn osv :-)
Till hundarna har jag också kaströrelsen som en BF jag kan använda utan att hästen förväntar sig något. Så vill jag t ex förstärka att hundarna kommer till mig, går fint vid sidan etc så bara kastar jag till dem sina godbitar. Om vi stannat vid sidan av vägen och släppt förbi en bil så blir det "Brrraaaa!" och gotta till samtliga :-)
Likaså om Boogie hoppar ett dike eller nåt annat hon har haft svårt för. Då får hundarna för att de hängt med på lagom avstånd.
Visst blir det så att man ibland belönar någon bara för att upprätthålla den betingande förstärkaren, men bara det att man hänger med (alt. står stilla och väntar) är värt att förstärka så det gör inget.
Hundarnas beteenden kan jag också förstärka med redan inlärda kommandon.
Skulle jag däremot behöva forma fram en ny färdighet, t ex sitta på stallverandan och vänta på startsignal tränar jag hundarna utan häst innan jag sätter ihop det med ridningen. när det väl sätts ihop behöver man inte samma precision som vid shaping och kan ofta klara sig med direkt belöning utan BF.

 
Anna H

Anna H

28 februari 2008 01:06

Tack för det utförliga svaret! :)

http://web.telia.com/~u25803499

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards