Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Maria - 6 juni 2008 00:49

Medan våra icke-hundägande grannar begav sig till centrum för att lyssna på politikertal och körsång, var vi hundägare inbjudna till fyrbent födelsedagsfirande. Värdinnan fyllde jämnt (5 år) och hennes tvåbeningar hade ställt till med mingelparty på den stora, inhägnade tomten. Stora vatttenskålar fanns utställda och en liten plaskpool att svalka sig i vid behov.



Det är uppfriskande att emellanåt umgås med "vanliga hundägare" ( läs icke-bruksfolk). Här förväntade sig ingen något annat än att hundarna skulle kunna umgås fritt under fikabordet. Det kunde de!



Jag hade bara med Tosca, då jag såg det som ett ypperligt tillfälle för henne att träna på hundmingel på egen hand. Hon blir lätt lite skärrad när det är många stora hundar i omlopp. Mina grannar tyckte att det var förfärligt synd om Stella som inte fick följa med (den stackars hunden låg hemma i skuggan på en filt med lillmatte och slappade efter långpromenad med bad).

Tosca gafflade lite till en början, men som vanligt är det inget som stör de fyrbenta. Eftersom det mesta fokus låg på värdinnan kunde Tosca närma sig i sin egen takt och låg snart mitt i högen under bordet.




Till hundarna serverades en specialgjord tårta och ett ögonblick trodde jag att hundarna förväntades äta tillsammans från det stora fatet. Där hade nog jag backat, även de vänaste hundar kan ju bli lite ego vid åsynen av ett pannkaksberg varvat med kebabkött och toppat med vispgrädde och köttbullar. De fick egna assietter, men värdinnan inte hade tid att vänta tills hennes hade nått marken och fick därför  det mesta på ryggen.



Grannarna undrade förskräckt om Tosca aldrig brukade få mat när de såg hur hon slukade sin portion. Nja, inte kanske inte en hel veckoranson fett och proteiner i ett svep så där....

Det fanns andra hundar i sällskapet som plockade och sorterade på sin assiett innan de började äta!




Lite jobbigt i sådana här sammanhang kan det bli när ens icke klickertränande medmänniskor får behov av att fostra sina hundar.



En av hanhundarna var väldigt het på värdinnan och hans matte hade en teori om att nedkylning av hans privata delar skulle lösa problemet. Hunden var dock av en ickebadande sort och hade alls inget intresse av att blöta ned vare sig ädlare eller oädlare kroppsdelar.



Rätt nöjd konstaterade jag att hunden gick vinnande ur den kampen, men var inte SITT!!! en "poisoned cue" redan tidigare så blev den definitivt det av 10 minuters ihärdigt tryckande på hundens bakdel i ett kar med vatten. Även familjens barn försökte sig på metoden och jag tror inte folk  begriper vilken tur de har när det gäller deras hundars förmåga att tolera och överse med liknande kränkningar.


Efter hundkalaset tog jag bara Stella med mig till stallet. Hon trivs verkligen som stallhund, och när jag bara har henne med följer hon mig som en skugga, ligger plats i 20 min och väntar om det behövs och är allmänt enkel och praktisk att ha med. Vi påbörjade lite övningar med ryktverktygen, jag tänkte lära henne vad de vanligaste heter så hon kan jobba med lite handräckning. Idag körde vi "borste" och "krats".

Efter att jag övat lite mönster på ridbanan fick Stella hänga på en kort tur i skogen. Vi körde lite busgalopper och Boogie blev alldeles vild när hon fick galoppera hemåt på en nyuppkörd skogsväg. Det gick så fort att jag trodde vi skulle gå omkull i kurvorna! Stella hänger på utan problem, men håller sig gärna en bit bakom för att slippa gruset.


Mia var där och tog mått på mig för att sy mina showchaps. Det börjar närma sig tävlingen nu, så det gäller att hinna få allt i ordning! Och vi vet inte ens vad allt är...


I morgon är det seminariedags så nu blir det varken hund- eller hästträning  i två dagar.



Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Skapa flashcards