Alla inlägg den 9 juni 2008

Av Maria - 9 juni 2008 16:23

Är ett av de citat jag noterat extra tydligt i mina anteckningar från helgen. Det var Ken Ramirez som sa det, och vad han menade var att djuret lär sig precis hela tiden, vi (och miljön) påverkar beteenden dygnet runt, vare sig vi planerat det eller inte.

Min tränarhjärna jobbade för högtryck i stallet idag. Jag var egentligen där för att utföra mina  plikter som "stalljour" eftersom det är vår vecka att se till sommarbetet. Jag råkade dock komma samtidigt som min häst skulle hämtas in av en stalltjej till sitt träningspass med fröken. Det hade Boogie visst inte lust med idag. Vi hade lite tendenser åt det hållet förra sommaren också. Varför lämna kompisar och gott käk för att gå utföra hårt arbete? Så först blev hon jagad en lång stund (horsemanshiptänk antar jag: om hästen springer iväg, håll den i rörelse tills den tröttnar och låter sig fångas). När det inte gav önskat resultat (det var lite bråttom) så hämtades en foderhink och Boogie lockades in i stället.

Gaaaah! Om det är någon gång man verkligen inte ska locka-träna så är det förstås i direkt anslutning till när ett djur precis vägrat utföra ett beteende. Boogies lärdom - om jag håller mig undan tillräckligt länge hämtar de käket.

Kathys upplägg med targetbeteende som grund till inkallning ligger ju färskt i minnet, så efter Boogies pass med Anki, fortsatte jag inlärning av handtarget. När vi fick Boogie var prioriteringen att lära Boogie hålla sig undan från godbitar för att hon inte skulle bli "på" folk, vilket har gett henne defaultbeteendet hålla huvudet åt sidan  när man går fram till henne.

När andra som inte klickertränar henne kommer fram kan det förstås bli  missförstånd direkt när hon gör så. När beteendet vända bort huvudet inte ger utdelning och hon kanske dessutom blir tillsagd, är det rätt logiskt att hon väljer gräs och semester istället.  Så nu ska vi värdeladda sätta mulen mot folks utsträckta händer istället.

Man får verkligen anstränga sig med belöningskvaliteten nu i konkurrensen med betet!

Jag ska åka och ta in henne själv till Ankis träning  imorgon, för jag  vill verkligen inte ha en enda repetition till på springa bort och sedan få gotta i hink efteråt!

Måste också anstränga oss och köra fler "fake trials", något som både Ken och Kathy betonande betydelsen av i allt som innebär förlust/begränsning i tillgången av andra förstärkare. Samt när vi till och med begär jobbiga och obehagliga saker av våra djur. Inga nyheter egentligen, men något som man så lätt blir lat med i vardagen! T ex kalla in hunden - koppla upp - belöna - släpp fri igen. Eller i Boogies fall gå ner i hagen- ta på grimman -  belöna - och släpp fri igen. Eller t o m ta med hästen upp till stallet för att bara gosa lite och sedan gå ut igen. Det har i alla fall inte jag tagit mig tid till, och knappast Anki och hennes medhjälpare heller.

Så innan jag åkte hem fejkade jag några gånger, och i morgon blir det en omgång till.





Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards