Alla inlägg den 1 april 2009

Av Maria - 1 april 2009 20:49



...efter torr fast mark, grönt gräs och avklädda hästar

Av Maria - 1 april 2009 20:30

 

Känner ni till Mazlows behovshierarki? Nu gäller den visserligen människor, men man skulle kunna tro att även hundar har vissa behov som är mer primära än andra och behöver tillfredställas före mer sekundära behov. T ex är det rimligt att tänka sig att äta, dricka, sova,  avföring och fortplantning går före t ex socialt umgänge, rekreation osv. Tills man träffar en lagotto. Då inser man att ”springa fort” och ”nosa” också tillhör de mest primära behoven och t o m går före att tömma tarm och blåsa. Så helt omvänt från många bekantas hundar, som har svårt att rasta sig i koppel, så måste jag ibland koppla upp mina hundar för att de ska komma till skott.

 I morse var det lite tidsnöd så jag valde att gå med kopplade hundar en sväng runt vår skogstomt. Säkert till stor belåtenhet för den av mina grannar, som på fullt allvar hävdar att allemansrätten gäller på min tomt, och att det därför är koppeltvång för mina hundar när de vistas på den!

Katterna tyckte också att det var helfestligt att hundarna skulle finpromeneras på detta vis inom deras revir. Så de ställde mangrant upp och följde med. Okopplade dessvärre – så nu väntar jag bara på nästa samtal från ”vän av ordning”.

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards