Direktlänk till inlägg 8 november 2018

Uppsutten nypremiär femtioelva

Av Maria - 8 november 2018 15:28

 


Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjligen mattes som tyckte det var en bra idé att skritta understimulerad kossehäst i barbackapad medan det ösregnade och en gammal hagkompis fick springa... )

Nej, pirrigt för det är ungefär här bakslagen har kommit.  Men hon är ju envis, vår veterinär Eva, så igår satt jag upp enligt plan och skrittade 10 minuter. Med riktig sadel...


Först promenerade vi till fots ordentligt i båda varven för att värma upp. Boogie vill hellre gå i högre varv än vänster även om jag inte kan se någon skillnad i rörelsekvaliteten. Hon kliver entusiastiskt på i båda varven. Något jag får hålla ögonen på, om det är vanemässigt eller fortfarande mer obekvämt. Hur vet jag  att hon hellre vill gå i höger varv än vänster? Jo, när hon är lös och kan välja fritt så är det höger hon föreslår i första hand. Om jag leder henne och byter varv så placerar hon om sig så hon vallar mig in i höger varv. Men om jag visar åt vänster så följer hon den signalen. Så det är en preferens åt höger men inte mer än så.


Efter promenerande släppte jag henne medan jag fixade med mina nu alltför varma och klumpiga kläder. 

Varm i hjärtat när Boogie då på eget initiativ knatar iväg och ställer sig uppfordrande vid uppsittningspallen    


Så fick jag sitta på väldigt glad och villig häst som bombarderade mig med förslag till olika krumelurer (skolor heter det nog). Mitt fokus är  på klick för avslappning rakt framåt. Krumelurerna får ligga på lite utsläckning tills vi har klartecken för dem. Att "bara skritta" är en egen konstform på en klickertränad konvalescenthäst i jakt på stimulans. Minsta justering av min något ringrostiga kropp tolkas som en signal till att utföra något helt annat. Så roligt med uppmärksam arbetsvillig häst och så frustrerande att inte få göra något av det.   Jag kommer att försöka göra det mesta uppsuttna skrittandet utomhus där rakt fram blir mer logiskt än på vår arena för krumelutter.  Kruxet är bara att det också kan bli en annan sorts krumelurer om det regnar på texasprinsessan. 


Efter vår lilla uppsuttna stund var det än mer promenad. Så tänkte jag att jag ville stämma av hur hon upplevt det uppsuttna arbetet genom att släppa henne lös igen och ställa mig på pallen. 


 


Boogie tvekade inte en sekund.


 

Hon dockade genast in i perfekt position för matte att bekvämt kliva på igen. Så härligt det är att ha sätt att faktiskt fråga hästen hur träningen känns, allra helst när det handlar om rehabilitering. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Av Maria - 26 mars 2018 21:28

När en bloggar så sällan går det inte att skriva ikapp. Jag börjar mitt i i stället. I helgen var jag på seminariet Lugnande signaler och Emotioner hos häst med Rachaël Draaisma och Rachel Bedingfield. Lyxigt nog på hemmaplan i Knivsta kommun! ...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018
>>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Skapa flashcards