Direktlänk till inlägg 17 september 2008

Det kom ett mail...

Av Maria - 17 september 2008 15:55

... som (väldigt försynt och vänligt) frågade varför jag inte använder mig mer av klickerträning när jag tränar Boogie.


Jag har faktiskt väntat länge på att någon skulle reagera på mina beskrivningar av de clinics och lektioner jag deltar på med Boogie, eftersom de är allt annat än klickerska.


Precis som jag svarade brevskrivaren handlar det om att jag inte är en tillräckligt erfaren och kompetent ryttare för att kunna att lägga upp Boogies utbildning själv. Jag behöver skickliga tränare som Anki och Manuela för att utbilda mig själv.  Anki och Manuela använder sig inte av positiv förstärkning i någon större utsträckning men är oerhört systematiska i hur de använder negativ förstärkning och positivt straff. De är också väldigt duktiga på timing och och kriteriesättning.

Så fort jag har fått grepp om något försöker jag anpassa det till klickertänk när jag rider på egen hand. Boogie får leva med att vara mitt läromedel. Hon rids dessutom inte bara av mig utan även av Anki 2 dagar i veckan och av Ebba 2-3 dagar i veckan. Så det bli kanske lite hattigt mellan NF, PS och PF kan man tycka.  Ändå har hon utvecklats väldigt fint under vårt år tillsammans. Hennes träning blir nog mer jämförbar med hur jag tränade hund tidigare, dvs både med belöning och korrigering. Det, vågar jag påstå, är ändå en stor förbättring av hennes livs- och träningsvillkor, jämfört med hennes tidigare tillvaro.

Självklart är önskedrömmen en helt klickertränad häst som älskar att få komma till träningspasset och som blir sur när det är dags att lämna ridbanan! Men i dagsläget kan jag inte tillräckligt mycket för att åstadkomma det!


Men jag ska försöka komma ett litet steg till på vägen sista helgen i september då jag och Boogie äntligen ska på kurs för Ellen Ofstad!



 
 
Ingen bild

Camilla & Imma

17 september 2008 22:15

Jag förstår dig. Du är ju grym på hundträning och på klickerträningens principer, men att sedan kombinera det med... något man inte kan _lika_ bra - det är svårt. Jag känner att vallningen ligger helt utanför mina förmågor som klickertränare just nu, men jag hoppas så klart att jag någon gång ska kunna tillräckligt om klickerträning och tillräckligt om vallning för att kunna kombinera dom två aktiviteterna utan att göra våld på mina principer.

Så länge viljan finns så utvecklas och lär man.

Fortsätt skriva om hästträning och allt annat spännande som pågår hela tiden, jag läser ofta din blogg.
Grattis till det nya syskonbarnet.

 
Jenny W

Jenny W

18 september 2008 13:50

:-) Skulle just formulera en parallell till vallningen och så hade någon jag känner väl redan formulerat det så klokt!

Förstår verkligen ditt läge! I vissa fall är det nog mer meningsfullt att släppa på sina principer (inom rimliga gränser förstås) istället för att låta klickertänket bli ett hinder för utveckling. Genom alla de kunskaper du förvärvar tillsammans med Boogie kommer du säkerligen att bidra till att många, många hästar får ett roligare liv framöver. Och förhoppningsvis kommer klickerentusiaster som vallar att kunna göra detsamma för mängder av vallhundar!

Hade varit intressant att diskutera liknande dilemman på sista träffen på tränarutbildningen!

http://www.freewebs.com/hundraprocent

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards