Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Därför "Road to the Horse". Med perspektiv-glasögonen på.

Av Maria - 2 mars 2011 20:39


Jag förstår min Canis-kollega Ann-Louises reaktioner på Road To The Horse. Jag delar dem! Men trots att det känns alldeles tokfel att utsätta unga ohanterade hästar för ett sådant jippo, så kan jag ändå inte annat än se det stora och stadigt ökande intresset för Road To The Horse som ett steg i rätt riktning, när man tar hänsyn till den kulturella kontext evenemanget befinner sig i.


Om nu folk börjar föredra att titta på hur man utbildar djur, och dessutom börja föra diskussioner om för- och nackdelar med olika metoder, i stället för att använda djur som själlösa förbrukningsvaror som man kan roa sig med hur som helst, då kan det inte annat än vara en förbättring!!!


Jag tycker inte om att visa sånt här i min blogg, men bara för ge en bild av den faktiska  verkligheten, over there:


En vanlig dag på jobbet, om du råkat födas till rodeo bronc:

Hästarna är tjocka, glada och älskar sitt jobb, påstår den som lagt ut denna film...


Tjurarna är större superstars än "ryttarna", reser i speciella luftkonditionerade bussar och tjänar big money.


Vad gäller ryttare så ska det ska så klart böjas i tid, det som krokigt ska bli:


Men det är inte säkert att man får börja till häst:



Och det finns tyvärr ännu vidrigare sätt att roa sig med djur på rodeos och county fairs...





Så kan en infotainment-show och ett megajippo som RTTH utgöra en liten förändringsvind som blåser pendeln mot ett aningens mer respektfullt förhållande människa-djur, så kan jag personligen nog tycka att det ändå är en befogad tillställning.

Och så ska vi vara förbaskat glada för och stolta över svensk djurskyddslagstiftning!


 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

2 mars 2011 23:53

Jepp, förstår hur du menar...


Men appropå perspektiv...
Varför klagas det så mycket på Cecar Millan då? (Jag klagar ju också förstås. Fast jag klagar ju å andra sidan på allt he, he. XD )
Han förbättrar ju också läget i detta eländiga U.S.A med att inspirera människor till att rasta hundar och inte bara ha dem på tomten (eller i bur som vissa mohahaha... ).
Han använder, i alla fall inte synligt, så mycket el och han sparkar dem inte...

http://hastochhund.bloggagratis.se

Maria

3 mars 2011 21:28

Hehe, jag har ju försökte se på CM med lite perspektiv också:
http://cowgirlup.bloggagratis.se/2010/12/29/4239025-det-bubblar-och-pyr-om-millan-och-mydog/

För mig var det en riktig ögon-öppnare att vara på ClickerExpo i Austin för två år sedan och höra folk ställa frågor som "Tror du att min hunds stackelhalsband gör att värdet av klicket minskar?" Om folk som betalat en rejäl slant för att delta på clickerexpo och verkligen verkar vilja lära sig mer om postitiva metoder ändå använder stackel... så ger det perspektiv på läget...

Fast CM sparkas visst, hela tiden. Småkickar på hundarnas bakben för att få deras "fokus".

 
Ann-Louise

Ann-Louise

3 mars 2011 00:01

Å så var det då jag igen då. (Fatta hur upprörd jag är ;-).)
Om de nu vill lära folk trevligare träning än vad som är kultur - skulle de inte kunna använda hanterade vuxna hästar eller måste de använda ohanterade unghästar? Klart det blir ju mindre spektakulärt.
Men kanske borde då kunna stå för att det inte blir så häftigt. För blir det häftigt så är det inte bra träning?
Helgar ändamålen medlen?

Nåväl, nu ska jag sluta tjata och släppa detta :-)!

Go´natt!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Maria

3 mars 2011 21:40

Alla tre tävlande på RTTH håller under tävlingsdagarna även clinics och uppvisningar där de visar hästar i olika utbildningsstadier.
Men jag antar att det är tävlingsmomentet som bidrar till publiksuccéen, att alla börjar från ruta noll med en colt. Att hästarna är i princip ohanterade i den här åldern har ju med sättet man föder upp hästar på i USA. Att bara fösa in dem från markerna och trycka in dem en och en i en rundcorall och börja rida in efter utmattningskonceptet är tyvärr vardag...

 
iDa

iDa

7 mars 2011 10:31

Vilka vidriga filmer. Jag hann inte se de om "road to the horse" innan de försvann... Men det jag läst om det är säkert bättre än de filmer du visar här, men samtidigt så är de så långt ifrån vad jag skulle tänka mig att utsätta ett djur för. Men det kanske är som du säger, ett litet steg i rätt riktning..

http://idaeklof.wordpress.com

Maria

7 mars 2011 18:18

Jag tror vi svenska hobbyryttare och djurägare ibland har svårt att ta in vilken förbrukningsvara hästar, och andra djur, kan vara i andra kulturer. Men det förekommer ett och annat i Sverige också, så vi ska väl inte vara allt för självgoda.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards