Alla inlägg den 19 april 2012

Av Maria - 19 april 2012 22:55


Bästa fiskdomptören, hingsthållaren och Caniskollegan Ann-Louise har skickat en bloggutmaning.


Den går ut på att svara på hennes 11 frågor, och sedan hitta på 11 nya frågor att utmana 11 andra bloggare med.


Here it goes:


1. Om du vann 6 miljoner och inte fick ge bort något utan bara spendera själv - vad skulle du göra?

 

Ganska bergis något hästrelaterat sentimentalt urdumt... T ex  ta föl på Boogie och starta en kossehäst från grunden. Ha tid och råd att träna och tävla kogrenar i tillägg till "allt det andra" jag vill göra med mina hästar :)


2.Vilken är den bästa bok du läst och varför?

Kan omöjligt välja en. Läser periodvis väldigt mycket. En bok som under en viktig formbar period i livet betydde mycket var "Families and how to survive them" av John Cleese och Robin Skynner.


 


Är extremt förtjust i hela Mumin-sviten av Tove Jansson. Så mycket visdom i dem!


"Emergence - labeled autistic" av Temple Grandin och mycket annat som hon skrivit, som så väl sätter fingret på vad det innebär att vara människa.


 


Det är lättare att säga vilka favoritförfattare jag har, förutom ovanstående:  Nick Hornby, Mark Haddon, John Grisham, Michael Connelly, och på svenska Leif GW Persson och Torgny Lindgren.

Läser väldigt mycket deckare och väldigt lite fiiin Litteratur...


3. Berätta om någon människa du mött som betytt eller inspirerat dig extra mycket?

Min 33 år äldre vän Karin som jag lärde känna när jag var ca 10. Som alltid behandlade mig och pratade till mig som om jag var en mogen männsika och inte en snorunge. Som visade mig hur långt man kan komma i relationen till sina djur med vänlighet och ömsesidig respekt.


4.Tror du det finns liv på andra planeter?

Ja, men jag tror inte de kommer hit och utför rektala examinationer av amerikaner eller trampar upp meddelanden i veteåkrar. Universum är alldeles för stort för att vi ska ens inbilla oss att vi vet en bråkdel om vad som kan finnas där.


 


Därför gillar jag slutscenen i en av mina absoluta favoritfilmer:



5. Vad gör du en perfekt dag?

Långpromenad med hundarna och  sedan härlig ridtur på Boogie. Kanske både och i kombination? Det är nästan bäst!

Lång latte och en deckare på läsplattan. Sedan kommer barnen hem och vi tittar på någon fånig film tillsammans.

Laga mat tillsammans med make som är på gott humör, och lyssna på bra blues!


6. Om du kunde ge dig själv som 15-åring ett retroaktivt råd, vad skulle det vara? Du kan resa tillbaka i tiden som i reklamen och ge ett råd till dig själv, du har ju lite mer "facit" nu.

 

"När din bästa killkompis frågar om ni kan bli ihop, säg ja, även om du tycker att han är en liten spinkis. Du kommer inte bara att rädda er vänskap och slippa göra honom väldigt ledsen, har du lite tålamod i några år så finns en enorm utvecklingspotential även på tillväxtområdet...

Trevlig, rolig och empatisk är faktiskt jättesexigt - jag lovar!

Dessutom kommer många du idag tycker är lite töntiga och nördiga utvecklas till riktiga kap, medan de där du nu tycker är snygga och coola går en utveckling till mötes som trinda gubbar med cricket och dart som huvudintressen i livet. Något som heter Facebook kommer att bevisa detta med full kraft om drygt 25 år.

Just you wait and see!"


7. Vad gör dig glad?

Min familj och mina djur. Mitt jobb när jag får se människor utvecklas och göra framsteg i mognad och psykisk styrka.


8. Vilket var ditt favoritplagg när du var 15 år?

Hmm, hade skoluniform måndag - lördag och ridkläder på söndagar, så det får väl bli mina Lucinda Green ridbyxor då. Helskodda och stela som tusan tills de var inridna.


9.Vad visste vi inte om dig?

Att jag väntar på att chihuahua ska bli otrendigt så jag kan skaffa en. Utan väska dock.

 

10. Vad är det mest pinsamma du gjort?

Att på en skolåterträff i 20-årsåldern först inte ens känna igen den långa, stiliga och extremt vältränade  marinofficeren, som alltså var min gamla nobbade kompis...


11. Vilka fem saker skulle du helst vilja ha gjort innan du sitter på ålderdomshemmet?

Utifrån den familjebakgrund som finns med Alzheimers och skit så har jag inte för avsikt att sitta på något ålderdomshem.

Så det får bli

  • Rida in unghästar
  • Prickskytte
  • Hoppa fallskärm
  • Simma med vithajar
  • Safari till fots i Serengeti

och annat skojsigt när det börjar dra ihop sig!







Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards