Direktlänk till inlägg 26 september 2013

Sadelfunderingar

Av Maria - 26 september 2013 23:24

Jag skulle vilja ha en sadel till att variera med. Förut, när Ebba red Boogie, blev det ofta i engelska sadeln. Det har jag inte lust med, för jag sitter som en kratta i den. Boogies westernsadel ligger bra, men jag tror ju på variation. Barbacka är inte riktigt vår grej, och är ju heller inte så hälsosamt för hästryggen i större utsträckning. Så jag känner att jag skulle vilja ha en alternativsadel. T ex till våra klickerlekar. Funderade först på något slags barbackapad. Men de hjälper  inte till att fördela vikten nämnvärt, utan är mer som ett halkskydd för ryttaren. Dessutom tror jag stigbyglar vore bra för mig när vi gör spontana galoppkrumelurer.


Jag önskar mig något som är hälsosamt för hästryggar, gärna lite lättare för mig att kånka runt på än westernsadeln, inte så ömtåligt och inte särskilt dyrt. (Det ska ju inte vara min huvudsadel och dessutom behöver Hottis också nytt snart, och det lär bli dyrt...)


Jag skulle vilja testa någon variant av bomlöst.


Carolina visade mig Star Trekk sadlarna. De är säkert kanonfina, eftersom de är från Deuber & Partner. Är ju supernöjd med Boogies westernsadel därifrån. Men det känns som alldeles för mycket pengar, när jag bara vill testa lite?


 

Här något slags allround variant.


Eller ska det vara lite mer AR/spanskt?


 


Jag vet inte...har aldrig ens provsuttit i något sådant.


Det finns ett antal andra bomlösa märken i varierande prisklasser.


 

De heter Hidalgo och Chezz och jag vet inte allt. En djungel...


Det enda jag vet säkert är att jag inte vill ha en till westernsadel, fast i något slags fejkutförande.


Då går jag hellre all in på syntetlooken.


Det här är kanske mer Boogies och min stil? Rätt färg i alla fall.


 


Tips och förslag mottages tacksamt :)

 
 
Ingen bild

Maria

27 september 2013 07:42

Hej, jag är absolut ingen expert på detta men när jag red hos olika galopptränare förut så blev jag helt såld på dom sadlar som används vid träning av galopphästar. Det är oftast sadlar i läder med halvbom. Dom väger inte mycket om man jämför med en "vanlig" sadel och brukar vara mjuka och sköna att sitta i. Typ som denna:
https://www.gibsonsaddlers.com/product/gibson-wide-half-tree-exercise-saddle-047n/#.UkUYwdKcesA
Allra helt vill man ju hitta en bättre begagnad som redan är insutten och mjuk, men det kan vara svårt har jag förstått :)

Annars kan jag tänka mig att de sadlar som används vid distansritt är bekväma, både för häst och ryttare, och väger lite men jag har själv ingen erfarenhet av det.
http://www.horsemeup.se/index.php/hastutrustning/sadlar/norton-endurance-saddl-blue-bk.html

Hoppas du hittar en sadel som både du och Boogie trivs med!

Lycka till!

 
Ingen bild

Hedvig

30 september 2013 09:49

Jag har en startrekk Espaniola som du gärna får prova om du vill, den används inte mkt nu. För att få en ide och kanske provrida? Framvalvet är stl k4 vilket är för smalt för Q men dock kanske för brett för Boogie? Hojta till om du vill kika på den iaf!

Maria

30 september 2013 13:13

Åh, vad snällt! PMar dig :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards