Alla inlägg den 9 augusti 2013

Av Maria - 9 augusti 2013 18:10


Inte läge för något uppsuttet arbete idag då Boogie har nya bitsår på dumma ställen.


   

Någon har klippt henne rätt över manken, så där vill man ju inte lägga på pad och sadel och skava runt.


"Tvätta sår med tvål och vatten tillhör hästägarens vardag!" och "Småsår visar att hästen lever ett riktigt hästliv"


Eller så kan man ju tycka att det är förbålt irriterande med dessa ständig avbrott i träningen pga diverse sår på olämpliga  ställen...


Eftersom Boogie gått i grupp i alla de sex år jag haft henne, utan sådana här ideliga konstigheter, så bidrar det så klart till min upplevelse av att nuvarande grupp inte är harmonisk och funktionell. Nu håller jag bara tummarna att vi klarar de tre sista veckorna på Wiggeby utan värre incidenter än så här.


Nu fick det bli Showmanship at Halter tillsammans med Ebba och Hottis idag. Fast jag kör ju på klickervis.  Nyttigt och intressant. Hon har förstått att fötterna ska placeras ut och vi kommer allt närmare en bra square up. Men jag sliter med att få henne att hålla position. När jag tror att jag belönat för stå stilla så upptäcker jag raskt att jag förstärkt stå stilla med fötterna men vinkla huvudet och vicka på öronen.

Fast det är väl bra att vi båda får lite hjärngympa   


 


På promenad hittade vi gårdens shettis i en hage. Hon brukar ju antingen vara instängd i en box eller vara på rymmen i full karriär, men nu verkar hon ha fått en hage som hon inte rymmer från. Alltså uppstod ett tillfälle för Boogie, som är fullständigt förhäxad av små hästar, att få hälsa. Vilket hon gjorde så fint, så fint. Inte minsta stopip. Shettisens stora kompis ignorerades fullständigt, hur han än försökte stajla till sig. Stor, brun och ointressant. Liten och brun däremot - mmmm...


 


Vi var tvungna att slita oss därifrån då vi skulle vidare på nya ponnyäventyr.


Ingeborgs ridlägersavslutning på Hagbylunds Ponnyridskola.


 

Små hjälmfotingar och små ponnysar i kadrilj och Hurry Scurry


De tvåbenta drillas i dressyr så här:



Men de får rida också:


Fido var lite sen i starten där. På förekommen anledning. When a guy's gotta go, he's gotta go...

      

Revansch i nästa gren i stället:


     

Mitt i prick, Ingeborg!




Ryttarens balans är viktig, på flera sätt!


 


   Sedan blev publiken inbjuden på ponnymingel!


 


Fast lillasyster Evelyn tyckte nog det var roligast med kusinmys idag. Ponnymys blir det nästa vecka för då är det hennes tur att åka på läger.


   


 


En nöjd ryttarinna! Som dessutom vet hur man blingar till det när det är tävlingsdags! (Kul att se att man kan smyga in lite westernkultur i den vanliga ridsporten).   








Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards