Direktlänk till inlägg 18 februari 2008

Krångla inte till det!

Av Maria - 18 februari 2008 20:22

Klickerträningstänket har verkligen spridit sig bland aktiva hundägare de senaste åren och som instruktör behöver man idag inte ägna lika mycket tid till att diskutera VARFÖR på kurserna, och får istället mer tid över för HUR.

Tanken på ett träningssystem med spontana grundfärdigheter är inte alls så främmande och obekväm idag som den var för några år sedan. Tvärtom är många igång och tränar på det viset redan innan de kommer på kurs.

Under det senaste året tycker jag min notera en trend där man gör grundfärdighetssystemet till något mycket mer avancerat och i mitt tycke betydligt krångligare än det behöver vara.


  • En grundfärdighet är ett beteende som du kan använda senare i flera olika övningar
  • Hunden ska kunna bjuda alla grundfärdigheter spontant, utan signal/kommando
  • Grundfärdigheterna utgör hundens beteendearkiv där du kan hämta de beteende du behöver för att sätta ihop ett moment eller en övning.

Trots att hunden erbjuder grundfärdigheterna spontant, gör den det inte helt utan stimuluskontroll. Det finns diskriminitiva stimuli, dvs något i miljön, som talar om för hunden om ett visst beteende har chans på utdelning eller ej. T ex finns det vissa beteende som vi brukar förstärka när hunden står mitt emot oss. Beteenden som brukar förstärkas i en viss sättning kallar vi för "mappar". Stå, sitt, ligg, backa, skall, komma i utgångsposition kan vara sådan beteenden som ingår i "framför-förar-mappen". Följa efter, sitt, ligg, stanna kan vara exempel på beteenden som ingår i "gå-baklänges-mappen". Om du aldrig någonsin förstärker att hunden erbjuder backa, skälla eller snurra runt när du sitter framför TV:n så blir sannolikheten för att hunden erbjuder dessa beteenden när du tittar på Melodifestivalen ganska låg. I "matte-tittar-på-TV-mappen" är kanske beteenden som sova på mattes fötter eller tugga på ben i hundkorgen mer sannolika?


Att sträva efter en särskild ordning på beteendena i en mapp är i mitt tycke slöseri med ansträngning. Beteendena kommer att variera i sannolikhet beroende på deras senaste förstärkningshistoria. Dvs det som du senast tränade på ligger längre upp i lådan, och kommer ut snabbare än det som inte har förstärkts på ett tag. För att det ska vara enkelt att att få fram det vi behöver, när vi behöver det, ser man till att någorlunda balansera de olika beteendenas sannolikhet.

Att eftersträva en fast särskild ordning i mappen är att göra den till ett cirkusnummer i sig. Lägg hellre energin på utförandet av själva beteendet !

Hela poängen med mappen är ju att du ska ha något (av god kvalitet) att plocka fram när du vill sätta ihop kedjor! Lydnadsmoment, vardagsövningar, cirkuskonster eller vad just du vill ha.  Mappen är ett verktyg, inte målet!


 
 
Helena

Helena

18 februari 2008 22:05

Tack Maria! Detta är precis samma tankar som jag själv umgåtts med de senaste dagarna - speciellt att idén att skapa och upprätthålla en förutbestämd ordning i mappen känns som överarbete och i varje fall inte något som jag ser vitsen med. Som alltid klart och koncist uttryckt också - en varm applåd från mig!

http://bordertass.wordpress.com

 
Ingen bild

Ann-Louise

18 februari 2008 22:48

Bra och tydligt förklarat, tjejen!

Eller kanske ska man säga; Goood girl! Cowgirl! =D

 
Ingen bild

Maria Y

18 februari 2008 23:00

Tack å tack!
Keep it simple, girls!
;-)

 
Ingen bild

ari

19 februari 2008 07:38

Tack! Då har nu äntligen även jag (tillhörande icke-canis-folket) fattat vad en "mapp" är och hur man tänker när man använder sig av sådana..;-)). Jag har en ganska rolig (?!) det-kommer-främmande-mapp, där det bara ingår oönskade beteenden, det skällas och hoppas och morras som bara den..måste verkligen göra någonting åt det! Eller så sorterar jag beteenden i mappen, först morrning, sen skällandet och om det inte hjälper hoppas det upp på folk (fullständigt omöjligt att nonchalera en briard i ansiktet!) ;-))

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

19 februari 2008 07:39

Känner mig träffad;) Just nu ser jag dock ordningen i mappen inte som ett självändamål i sig utan ett verktyg för att göra Dagny (och mig) mer repetitionsklok och bytabeteendeklok. Och det börjar faktiskt vara riktigt roligt att pilla med mappen =)

http://dagny.taftea.se

 
Ingen bild

Maria Y

19 februari 2008 09:44

Helt OK, Vendela, så länge du inte åstadkommer MOTSATSEN! Dvs en hund som inte blir repetitionsklok och felklok pga av stereotyp träning och förstärkningsrytmer. Vi har ett sett ett antal sådana ekipage den senaste tiden.
Som vanligt, tänk på vad du faktiskt förstärker!

 
Tina

Tina

19 februari 2008 10:00

Bra Maria, jag blev helt klart medeten om att det stå Freddie bjudit så fint på senaste tiden bara kommer efter att han fått förstärkning på ingångar några gånger. Då blir ordningen en belastning och man lurar sig själv. Så nu ska det bli oordning i mappen igen :-)
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
AK

AK

19 februari 2008 13:47

Gött! jag håller med dig! Nån ordning får jag inte till..mer än att det starkast förstärkta ploppar upp först! Enkelt och bra tycker jag, då jag vet vad i förra träningen som fäste.
Vi har en mycket bra utarbetad "matte talar i telefon-mapp"...i den ingår busa, ha dragkamp och skälla i fönstret....

http://bacillen.wordpress.com

 
Hanna

Hanna

20 februari 2008 11:59

Jätte bra skrivet!:)

http://copperville.se

 
Lina

Lina

20 februari 2008 20:55

Intressant!
Jag har funderat en hel del på detta och även försökt lära in beteendena i en viss ordning. Men det faller ju ihop varje gång vi håller på och tränar något specifikt beteende mycket - då dyker det såklart upp först i mappen sedan. Och jag har väl inte sett några problem med det alls, bara accepterat att det är så det fungerar.

Det kanske kan vara praktiskt att kunna bläddra i mappen i framtiden, jag vet inte. Men frågan är om det spelar någon roll i vilken ordning hunden bläddrar?

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards