Direktlänk till inlägg 9 januari 2009

Efterdyningar

Av Maria - 9 januari 2009 23:16


De senaste dagarnas diskussusioner hos Fanny, Ann-Louise och kanske här har fått ett efterspel på Klickerforum.


Det vore helt förödande för träningsmetoden om det bara fanns en given variant. Olikhet och diskussion för klickerträningen framåt.
Att olika instruktörer kommer att presentera klickerträning på olika sätt är för mig en självklarhet! När Anna Simonsson och jag håller kurser ihop brukar det väldigt ofta framhållas i kursutvärderingarna att deltagarna har uppskattat att vi faktiskt tänker olika och ger olika förslag.
När jag åker på kurs för en för mig ny instruktör hoppas jag ju verkligen att den ska ge mig något nytt och annorlunda som jag inte redan hört.
När jag själv håller kurser är min främsta ambition inte alls att få folk att träna precis som jag. Det viktigaste är att man lär sig tänka beteendeanalytiskt så man själv kan utvädera - vilket beteende påverkar jag, och hur påverkas det om jag gör så här! Först då kan man göra medvetna val istället för att bara halka med den senaste trenden!

Är osäker på om jag ingår i "raden av aversivt bloggande tränare". Har lusläst och försökt hitta om jag oavsiktligt skrivit något elakt, men ser inte vad det skulle vara. Men det skrivna ordet är ett svårt medium och ibland trampar man på tår som man inte ens visste fanns där. Min avsikt med texterna om klickertränare som oavsiktligt blir aversiva mot sina hundar var att lufta ett problem som jag iakttagit och funderat över under det senaste året. När man luftar problem ökar nämligen chanserna att hitta lösningar!


 
 
AK

AK

10 januari 2009 12:50

Jag tror att det kommer bra saker ut av de här diskussionerna. Jag tror att det är viktigt att våga ta dem.
Att hålla dem på en bra nivå och undvika baktalning är så klart en självklarhet och jag tycker det ser bra ut!
Mångfald berikar, eller hur det heter :D

http://bacillen.wordpress.com

 
Tina

Tina

10 januari 2009 15:13

Just det du skriver att du presenterar ditt sätt att träna utan att för den skull tvinga på oss elever ditt tänk gör dig till en fantastisk instruktör. Kan inte tänka mig någon mindre aversiv instruktör. Tycker också du tagit upp bra saker som måste upp till ytan i din blogg, snälla fortsätt med det.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Ann-Louise

11 januari 2009 00:04

Jaha, och så kommer då svarta fåret då :-). Hoppas att jag inte drar med dig ned i skiten Maria. Du är super!!!

 
Ingen bild

Maria Y

11 januari 2009 23:39

AK: Jag tror också att det bara är bra att det blir fler diskussioner och mer uttalat att man göra på olika sätt även om man har klickerträning som gemensam nämnare.
Tina: Åh tack!
A-L: Svarta får är bäst!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards