Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

Häst-berikning

Av Maria - 21 juni 2012 22:17


På berikningstemat har jag i dag lagt in  en saltsten på sommarbetet. Det gav nya möjligheter till studier av hästkommunikation. Igår kväll diskuterade vi precis om Boogie är ledare på initiativtagarnivå i gruppen eller resursbevakning. Eller både och?

Jag har inte svaret ännu, men nog var hon först på och bevakade också den nya resursen! Dock inte supersträngt!

 


Tabby fick dock snabbt vara med och smaka!


 


Så kommer Hottis in i bilden, och vem bevakar då resursen? Kolla Tabbys öronspel!


     

Och vid det minspelet backade Hottis ut ur bilden igen!


Medan Tabby går och kollar upp mig när jag fyller på vatten, passar Hottis på att fråga Boogie om han kan få smaka.Ganska diskret och försiktigt, men lite envist ändå....

Tabby återvänder, och vekar ha åsikter om Hottis försök, men när inte Boogie protesterar allt för mycket, verkar Tabby också tagga ned.


       


Hottis når fram till den åtråvärda saltstenen, men kolla bakkärran, han är beredd att dra om det kör ihop sig.


   

Damerna ber sedan om lite svalkande rumpdusch!


 


  Jag passar på att sola mig lite mot en trädstam, och Boogie kommer för att kolla vad jag gör. Hon återvänder sedan till sin lilla flock och jag somnar nästan en stund för att kvickna till med ett ryck av att Hottis knaprar på min sko!


 


Spelet om saltstenen fortsätter! Boogie är nöjd, de andra två turas om!


   


Det är en i mitt tycke fredlig flock med härlig harmoni. Det tog bara ett dygn, så var avstånden krympta mellan individerna. Hottis får flytta på sig för de andra, men håller sig med till synes gott självförtroende ändå nära, för att inte säga mitt i.


 


När jag kom dit, stod alla och sov i en flugviftarhög, men det hann jag inte få på bild.


Jag tror att Boogie förmodligen har den bästa sommaren i sitt liv på mycket länge! Hon har två fina, språksäkra kompisar som hon verkar gilla, för första gången i sitt liv är hon "chef", hon får äta så mycket hon vill, hon är frisk i kroppen, och vår träning tillsammans blir bara allt roligare och lättsammare. Bättre kan väl inte en tjock liten kossehäst från Texas ha det?

 
 
Ann-Louise Ryrvik

Ann-Louise Ryrvik

23 juni 2012 18:09

Härliga bilder på hästarna. De verkar ju passa jättebra ihop. Gött att Boogie trivs, är kry och att träningen går bra.
Precis som det ska va´ :-)!
(Rimmade lite fint där he he)

http://hastochhund.bloggagratis.se

Maria

25 juni 2012 09:51

:) Tack!
Det blev en skön liten grupp. Känns tryggt att lämna dem tillsammans. Hottis saknar nog sin busarkompis Santos lite, men det det är väl aldrig fel att lära sig något om hur man för sig bland damer heller! Dessutom har Hottis så skön inställning, han verkar kunna finna sig till rätta i de flesta konstellationer!

 
Kim

Kim

24 juni 2012 11:18

Jag sitter ofta lääänge och bara tittar på hästarnas samspel.

Så skönt för dej att veta att de är så lugna tillsammans.

Att hon mår bra och att ni har roligt på er resa tillsammans, tja vad kan man mer begär ;)

http://varmt.bloggplatsen.se

Maria

25 juni 2012 09:54

Visst är det nästan hypnotiskt att bara titta på dem!
Nej, mer än så här kan man inte begära av sitt hästliv!
Hoppas din lilla röda landar i sina hormoner snart också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards