Direktlänk till inlägg 2 oktober 2007

Mot hönsen!

Av Maria - 2 oktober 2007 20:58

Jag åkte ut för att bara få träffa Boogie lite idag. Det är ju Fröken som rider Boogie på tisdagar, men jag har ju inte sett hästen sedan i torsdags då Ebba red, och nu åker jag bort en hel vecka igen! Boogie hade fått börja med stång för Anki och reagerat med att bita sig fast i försvar mot obehagligheter. Så nu blir det samma lugna fina arbete med att få henne att inse att inget otäckt händer en liten häst som jobbar på och försöker sitt bästa. Inte ens med stångbett kommer vi att kräva något hon inte klarar eller är redo för.


Hämtade Boogie i hagen och körde sedan klickerträning i boxen och i stallgången. Hon var helt klart mer alert och engagerad än vid de senaste passen då vi tränat lite som hastigast efter ridningen. Jag shapade fram ett nytt beteende på nolltid: titta bakåt. Alltså att hon vrider huvud och hals kraftigt åt ena sidan. Körde sedan apportering med plastapporten och det gick också lite framåt. Sedan stimuluskontroll på sänka huvudet till golvet och kom så långt att hon faktiskt började vänta ett par sekunder på signal.


Några saker kring Boggies förstärkare framträder allt klarare:

Äpplen är si så där. Hon ledsnar efter en stund på dem. Morötter smäller högre. Kex verkar vara bra också. Vi har provat Digestive och Mariekex.

Efter ett antal  2-minuterspass med pauser emellan börjar hon ledsna på det mesta, eller rättare sagt söka efter grovfoder mellan repetitionerna. Ann-Louise får rätta mig, men kan det vara så att godismatandet väcker magsafterna och efter en stund måste hästen bara ha tag på bulkfoder, oavsett gottesmasket tränaren erbjuder?  (Har för mig att Cecilie nämnde nåt sånt på KlickerInstruktörsutbildningens hästhelg.) Eller är belöningskvaliten för låg i alla fall?  Verkar ändå skumt att välja att knapra på en halmbal istället för att försöka få en morotsbit till?


När jag bestämt mig för att avsluta och la på regntäcket igen fick jag se några riktigt fula grimaser! Boogie tyckte inte alls det var dags att få gå ut igen. Så vi körde några repetioner till med täcke på, och sedan tränade vi på Varsågod (att beta) och Upp (sluta beta) på väg ner till hagen igen.


I morgon kl 04.30 styr jag bilen mot Borlänge och mitt första Chicken Camp. Det ska bli mycket spännande att uppleva "HÖNAN (och Bob) som läromästare". Men hu så trist att vara ifrån familj och djur i en hel vecka! Inte ens en liten katt ska jag ha med mig, och mol allena i ett tomt hus ska jag bo. Det är kanske risk för att jag smyger med en höna hem om kvällarna? Not!



 
 
Ingen bild

Helena H

3 oktober 2007 00:05

Och på din födelsedag, ju! Grattis!

 
Jana

Jana

3 oktober 2007 10:12

Vi kör med müslifoder och hästarna har än så länge inte tröttnad på det. Så som jag har uppfattad dem är äpplen och morötter helt enkelt inte så goda som det påstås. ;-) Jag har t o m träffat en häst som tyckte att äpple var lite äcklig. Han hade tränat med eksemgodis och tyckte att dem var mycket godare (jag har förstört ett helt beteende med mitt äppelexperiment). Men även han tycker om müsli, fast inte alla sorter. ;-)
Lycka till med hönsen!

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

3 oktober 2007 20:52

Helena: Tack! Vilken koll du har!
Jana: Blir det inte svårt att leverera belöningen precist med müsli? det verkar lite smuligt.

 
Ingen bild

Jana

3 oktober 2007 23:41

Vi har matskal till hästarna (det har väl hönsen också?) och det funkar ganska bra. Blir det svårt att hantera allt på en gång så får man helt enkelt be om hjälp med belöningen. Folk här har nu fattad att det är inte något besvär för andra att hjälpa till då och då eller att träna ihop. ;-)

 
Ann-Louise

Ann-Louise

4 oktober 2007 09:34

Hallå du glada klickare!!! Jag måste ha fyra belöningsjunkies då....mina tar belöning efter belöning - jag kroknar ALLTID innan dem. Och nu snackar vi inte minuter :-P.

Jag har varit rädd för "torra" saker som jag är rädd kan fastna i halsen och ge foderstrupsförstoppning.
Jag har dock insett att jag för enkelhets skull successivt ger mer och mer av färdighästgodis. Inte sådana hårda runda som finns på många djuraffärer utan sådana som är mer porösa i strukturen. Jag köper 10-15 kg lådor och dessa äter de oförtrutet av och inget har fastnat i halsen... peppar peppar

För mycket äpplen är inte bra säger de. Lite äpple, mest morot är nog bättre. Sedan finns det mycket annat man kan ge också. Torkad frukt som jag köper i "människogodisdisken" mango, banan, papaya (dyrt men uppskattat) men också färska frukter och grönsaker.


Jag har som sagt aldrigt märkt att de slutar ta och uppskatta belöningarna. Tom min trinda shettlandsponny, väljer träning istället för en frodig gräsmatta!!!!

Några funderingar....
Hur stora bitar ger du? Mina är ca 2x2x2 cm. Kan det vara någon skillnad?

Kan det inte ha med kriterier/frekvens och göra i stället???

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

4 oktober 2007 09:39

Jag har försökt att ge havre och sådant. För mig funkade det inte. Korn fastnar mellan fingrarna och hästarna försöker få tag på det + att det sölar och dräller. Om man använder sådant måste man nog ha det i en skopa. Då blir frekvensen för låg för det är ju inte så att hästarna pickar som hönorna och tar ett korn utan de tar allt som finns i skopan ;-) vilket betyder att man får fylla på mellan varje klick....pust.. skulle ju inte funka. Däremot som belöning där man inte behöver hög frekvens funkar det ju.

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ann-Louise

4 oktober 2007 09:39

Blev så till mig att jag glömde säga GRATTIS!!!!!!

 
Ingen bild

Maria

4 oktober 2007 21:35

Tack för alla tips och synpunkter! Har pratat en del med några hästklickare på Chicken camp idag också. Alla har sin modell, och sitt favvogodis! Smaken kan väl vara olika hos djur precis som hos människor, och mitt intryck är att Boogie inte är jättesåld på äpple. (Päron ska vi inte prata om, då spottade hon och gick sin väg.) Morot verkar bra, och jag använder lika stora bitar som Ann-Louise. Självklart har alltid frekvens/kriterier betydelse.
Eftersom hon inte är så van vid klickerträning, eller att tänka själv över huvud taget, tror jag att jag ofta håller på för länge i taget i min glädje över att det går så bra. Så ett typiskt träninspass innehåller massor med förstärkningstillfällen och så plötslit går hon iväg och äter på halmbalen i stället. Så jag tror jag kan vara hjälpt av äggklockan här!
Gräs har mycket högt värde för Boogie. Hon hade ju i flera år bara gått i grusad rasthage på träningsstallet. Försöker ta det i min tjänst istället genom att låta henne beta på signal.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards