Direktlänk till inlägg 29 oktober 2007

After-work-Boogie

Av Maria - 29 oktober 2007 21:52

Idag hade jag barnpassning (heter det ju inte alls när det är barnens far som är hemma med barnen!) så jag passade på att åka ut till stallet ensam efter jobbet. Det är så lungt och skönt där på kvällarna, eftersom de flesta hästarna rids på dagtid. Jag provade nya vintertäcket och snaggade Boogie i nacken. Snaggen ska vara samma längd som örat om man viker det bakåt, men tidigare ägare måste ha måttat som på en åsna, så jag ska försöka låta lite av det stå på punkig utväxt till våren.

Sedan klickertränade vi ett ordentligt pass. Först apportering. Målsättningen var att få henne att plocka upp apporten från golvet, vilket tidigare varit svårt. Jag höll gradvis allt närmare golvet, men när den till slut hamnar på golvet händer ofta att hon över går i annan aktivitet. (Snusa runt på golvet eller bjuda andra betenden som titta åt sidan). Nu försökte jag hitta ett mellan läge mellan hålla ett par cm ovanför golvet och lägga på golvet genom att lägga ena ändan av apporten på mina tår. Det funkade rätt bra, förtutom att Boogie bet mig i smalbenet två gånger. (Inte hårt!)Sista 5 repetitionerna tog hon den från golvet.

Sedan körde vi titta åt vänster och titta åt höger samt sänk huvudet. Det sista har jag lagt kommando på, och nu började jag käckt lägga kommando på höger och vänster också. Jag är ju inte ute efter någon större precision i beteendena, och hästar verkar allmänt lite sämre på stimuluskontroll än hundar, så bäst att börja i tid!

Att vi har kört mycket apportering verkar ha gjort Boogie väldigt benägen att prova att bita i allt möjligt som grimskaft och tygeländar. Hon lyckas till och med köra håll fast på stångbettsskänkeln ibland. Mig gör det inget att hon provar sig fram, hon måste ju få undersöka NÄR det lönar sig och när det INTE lönar sig, för att bli mer klickerklok. Men det kommer ju en och annan kommentar från andra i stallet.... Att det skulle vara hovtargetträning som gjorde att hon välte en skottkärra i hagen tror jag  inte. Hon var enligt tidigare ägare en påhittig och nyfiken häst även innan hon kom till oss. Det finns ju även helt oklickade hästar i stallet som kastar täcken omkring sig i stallgången, halar in hösilage i boxen och allmänt "opererar" i miljön.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards