Direktlänk till inlägg 19 januari 2013
Idag drog vi igång med lördagstrailen igen. Vi tappade några anmälda ekipage pga sjukdom, men 7 st tappra i dubbla lager underställ trotsade kylan. Eftersom vi hade flera gröna hästar med hade vi byggt rätt öppna, vida hinder med gott om plats.
Jag passade dock på att träna på en av Boogies hangups, nämligen att hon tror att hindret är mer komplicerat om det innehåller flera bommar. Så vi byggde upphöjda trav/galoppbommar av två bommar i kryss. Ett så lågt kryss som det är tekniskt möjligt att bygga. Rimligtvis inte svårare att ta sig över än en vanlig upphöjd bom, men hästögat lurar den lilla hästhjärnan att tro att det är hoppning på grand prix nivå, och alltså överkurs för en liten kossehäst. Vi la även två bommar i spets, det är också svårt tycker Boogie. Så lite nyttig teknik träning fick vi till idag :)
Jobbade också en del på sidepassen, som lossnat och börjar bli riktigt bra även till vänster. Fick bra tips om skänklarna av Ebba, som har så bra blick för var jag spretar och krånglar till det för min häst. Undervisningskonstellationen mor-dotter funkade fint idag. Det var annat än häromkvällen då jag fick höra "Mamma, i kväll är det alldeles för komplicerat att försöka lära dig något!"
(Vilket var helt sant...)
Dagens ryggning, i slalom mellan däck och bommar, är jag riktigt nöjd med. Bra flyt och lyhördhet.
I travserpentinerna var hon som en liten ål*, och jag försökte mest jobba med mig själv och tänka på min tyngdpunkt och mina armbågar...
* positivt omdöme, dvs hon glider smidigt och balanserat genom serpentinen utan att jag behöver justera något.
Efteråt trevlig knytisfika som vanligt! Så kul att vara igång igen! Dags igen om två veckor och då hoppas vi sjuklingarna är friska igen!
Alldeles för kallt att ta bilder idag! Det är krångligt nog med vantar, tyglar och allt!
Men den här teckningen förmedlar rätt bra hur det är att rida i -20
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
5 | 6 |
||||
7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 |
24 |
25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 |
31 | ||||||
|