Direktlänk till inlägg 11 mars 2013

Magi i ridhuset

Av Maria - 11 mars 2013 23:29


Det händer ju inte så ofta nu för tiden eftersom konkurrensen om utrymmet minst sagt hårdnat under vintern.

Men i kväll uppstod en lucka för mig och ett par av tjejerna från Wiggebys AR-sektion att markarbeta vår hästar, var och en på sitt vis.

Frid och harmoni i ridhuset ger glad och arbetsvillig häst! Jag långtyglade och fick mitt bästa pass med Boogie på mycket länge. Hon var pigg men balanserad och ställde upp på allt. Eftersom hon var så pass pigg var det guldläge att jobba med durationer i trav. Så roligt att ingen av oss ville sluta! Vi höll på tills det bara var vi kvar.

Därför passade jag också på att låta henne skritta av sig själv medan jag mockade upp allt gödsel som ingen av oss  varit med och producerat.

Eftersom det naturligtvis är en självklarhet för alla på Wiggeby att plocka upp efter sin egen häst så är det verkligen ett mysterium med alla dessa högar som ligger i ridhuset när man kommer in vid 20-tiden.

Något slags lokalt naturfenomen?   


 


Det var stört omöjligt att få någon bättre bild på Boogie, eftersom varje gång jag kom närmare så hände det här:


 

Jag blev dessutom alldeles sandig i ansiktet av alla pussar jag fick!


Det fick mig att tänka på ett kul citat på nätet som jag läste här om dagen. En dam hade fått rådet att bygga en mindre hage till sin nya häst, för att den skulle bli lättare att fånga. Hennes svar var:


"Jag är klickertränare. Jag fångar inte hästar. De kommer till mig!"



När vi kom in i groomingen igen och jag småpratade med mina stallkompisar somnade Boogie lutad mot min arm. Det tog visst på krafterna att vara så fokuserad och arbetssugen så länge!





 
 
Eva

Eva

12 mars 2013 10:10

Nej, bajsfenomenet är inte lokalt. Bajs växer i ridhus! I själva verket bajsar inte hästar alls, utan bajsen materialiserar sej ur underlaget. Poff!

http://cowboydreams.se

Maria

17 mars 2013 12:16

Det bästa med den teorin, Eva, är att ingen har gjort fel och ingen behöver bli sur. Alla kan bara skotta skit o se glada ut :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards