Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Maria - 7 februari 2013 16:11


Per Michanek nämnde i Ridsportartikeln att det var människans inställning till aktiv hästhållning i grupp som svårast att ändra. För mig personligen har det varit ganska så enkelt, eftersom konceptet passar så väl ihop med min träningsfilosofi och syn på hästen. Fast just idag blev jag faktisk lite orolig över om jag inte rent av blivit lite miljösskadad och väl Activeifierad...


Jag hade nämligen enorm beslutsångest i  morse om jag skulle lämna boxdörren öppen eller stängd till Boogie under dagen. Det snöade så in i bänken och hamnar då en hel del inne i boxen och blöter ned torven.

Som man gör när man inte kan bestämma sig så försöker man lasta över beslutet på någon annan. Fast Jörgen var alldeles för smart för att gå i den fällan...

Däremot fick jag, som ofta, en massa spännade information om vad forskning säger om olika behov hos hästen. Att de t ex vintertid med nuvarande utfodring (hösilage 40 % vatten)  inte behöver dricka mer än 2 liter vatten per dygn.

Att de klarar sig utmärkt bara de har tillgång till vatten någon gång per dygn.


Vilket jag ju vet egentligen. Vi har stått uppstallade utan tillgång till vatten i hagen vintertid i flera år, och inte haft ett enda kolikfall.


Egentligen var det inte tillgången till vatten som störde mig, utan begränsningen av valmöjligheter vid stängd dörr. Självklart klarar Boogie alldeles utmärkt en dag i sjukhagen för att sedan bli insläppt i boxen till natten!


Men - jag har visst utvecklat en påtaglig aversion mot att försätta min häst i situationer där hon inte kan göra val. Det var JOBBIGT att stänga boxdörren igår, men nödvändigt av väderskäl. Nu kändes det ännu svårare att begränsa valmöjligheterna även under dagen.



Stå här och vänta tills jag kommer tillbaka


vs.


Gå ut och in som du vill, drick när du har lust, bestäm själv om du vill äta utehögen först eller ta ur höhäcken inne, dra ett halmstå när du känner för det.


Så valfrihetsalternativet vann. Matte får skotta snö och ströa om i fall det behövs till kvällen. Det får det vara värt att Boogie kan vara så Active som det går i sjukstugan.





Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards