Direktlänk till inlägg 3 september 2007

Måndagens hundträning

Av Maria - 3 september 2007 22:41

Efter Boogie var det hundarnas tur. Idag ägnade vi oss åt nödvändiga färdigheter inför att få följa med på ridtur. Vi övade på att färdas okopplade över stallplanen och förbi dyngstacken utan avvikelser.

Sedan tränade vi på Ur vägen på skogvägen. Jag vill att hundarna på signal från mig ska springa av vägen och sätta sig på andra sidan diket så jag kan få dem ur vägen vid ett möte med bil eller annan häst t.ex

Första steget i träningen (som påbörjades när Boogie kom för en månad sedan) var att slänga ut en näve godis på andra sidan diket, ropa på hunden och visa riktning med handen som vid vanligt godissök.

Andra steget var att ropa på hunden, peka ut riktning  med handen och när hunden sprang ut på det avstånd godiset brukar ligga kasta en näve godis till hunden.

Separat har vi tränat sitt på avstånd i olika miljöer.

Tredje steget var att visa riktning med handen, när hunden söker sig ut på rätt avstånd, vänta lite och eftersom vi tränat mycket sitt bjuder hunden på ett sitt när inget annat händer  och då belönar jag genom att kasta godbitar till hunden. När detta funkar har jag även lagt till kommandot "Ur vägen" när hunden utför beteendet korrekt.

Jättekul,  tycker vovvarna som nu går och tittar på mig hela tiden för att se om jag inte ska hojta Ur vägen snart. Stellas Ur vägen är nästan helt klart, Tosca har fortfarande en tendens att hamna för nära mig och vägen, vilket jag tror beror på att hon inte vill hamna för nära Stella när det ska regna godisbitar. Stella anser inte att Tosca har rätt att äta nåt i närheten av henne nämligen.

En grundfärdighet som hade underlättat här är att kunna fånga godisbit i luften. Då hade jag lätt kunnat belöna varje hund individuellt utan att hamna i den konkurrenssituation det innebär att plocka godis från marken nära varandra. Men Stella och Tosca är helt urkass på att fånga flygande godis. De låter godbitarna studsa i pannan, landa på ryggen, fastna i skägget  och jag vet inte vad... Försöker öva på detta, men hittar ingen bra teknik för att få dem att lyckas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards